Artikel 1 – Doelstelling Huishoudelijk Reglement
- Dit huishoudelijk reglement regelt de nadere uitvoering van de statuten van de vereniging en beschrijft de werkwijze van het bestuur, de Algemene Ledenvergadering (ALV) en de bewonerscommissies (BC’s).
- Het reglement omvat alle afspraken die tussen en door het bestuur, de ALV en de BC’s zijn gemaakt.
Artikel 2 – Lidmaatschap
- Het lidmaatschap is geregeld in de artikelen 8 t/m 10 van de statuten.
- Leden kunnen schriftelijk in beroep gaan tegen bestuursbesluiten conform artikel 10 van de statuten. Dit beroep moet binnen één maand na kennisgeving worden ingediend bij de secretaris en minimaal één maand voor de eerstvolgende ALV.
- Beroepen, vragen en voorstellen aan het bestuur dienen schriftelijk te worden ingediend. Indien geen specifieke termijn wordt vermeld, geldt een termijn van twee weken.
- Een lid mag maximaal vijf schriftelijke volmachten aannemen en deze alleen gelijktijdig met zijn/haar eigen stem uitbrengen.
- Een schriftelijke volmacht bevat minimaal: naam, adres, postcode, woonplaats van lid en gevolmachtigde, datum van de ALV, type volmacht, datum ondertekening en handtekening van het lid.
Artikel 3 – Contributie
- Leden betalen geen contributie.
- De Woonmensen levert een financiële bijdrage aan de HBV WijZijn.
Artikel 4 – Het Bestuur
- Bestuurswerk wordt op vrijwillige basis uitgevoerd, met uitzondering van eventuele werkzaamheden zoals beschreven in artikel 5.1 en 5.2.
- Het bestuur stelt een rooster van aftreden op conform artikel 11 lid 4 van de statuten, te vinden op de website van de vereniging.
- Niet meer dan 49% van de zittende bestuursleden kunnen gelijktijdig aftreden of worden weggestemd.
- De voorzitter:
- Waarborgt en bewaakt de doelstellingen van de vereniging;
- Houdt toezicht op naleving van statuten en reglementen;
- Leidt de vergaderingen;
- Stelt samen met het bestuur het jaarplan op.
- De secretaris:
- Beheert de correspondentie;
- Maakt de notulen;
- Beheert het archief;
- Stelt jaarlijks een verslag op over de gang van zaken binnen de vereniging.
- De penningmeester:
- Beheert dagelijks de geldmiddelen;
- Verzorgt de financiële administratie;
- Stelt jaarlijks een financieel verslag en begroting op;
- Int en betaalt namens de vereniging.
- Uit hoofde van hun functie krijgen bestuursleden en medewerkers gemaakte kosten vergoed conform de regels van de rijksoverheid.
Artikel 5 – Overige Functies
- Naast bestuursfuncties kan de vereniging ook vrijwilligers en betaalde krachten inzetten voor bepaalde werkzaamheden.
- Zij vallen onder de aansturing van een bestuurslid.
- De afspraken hierover worden vastgelegd in een overeenkomst of contract.
Artikel 6 – Vergaderingen
- Dagelijks Bestuur (DB):
- Vergadert maandelijks of op verzoek van de voorzitter of twee DB-leden;
- Binnen 14 dagen na verzoek;
- Geen formele agenda nodig; bespreekpunten kunnen direct ingebracht worden;
- Geen officiële verslagen; belangrijke onderwerpen worden geagendeerd in de AB-vergadering.
- Algemeen Bestuur (AB):
- Agenda bij voorkeur vijf dagen van tevoren verzonden;
- Van de vergadering worden notulen gemaakt;
- Besluitvorming conform de statuten, mits de helft van de bestuursleden aanwezig is;
- Aanwezigen worden vermeld in de notulen.
- Regulier Overleg De Woonmensen/HBV WijZijn:
- Regelmatig overleg met directie of aangewezen vertegenwoordiger van De Woonmensen;
- Agenda bij voorkeur tien dagen vooraf gedeeld;
- Van het overleg wordt een verslag gemaakt.
Artikel 7 – Bewonerscommissies (BC’s)
Op dit moment zijn we met de Woonmensen in gesprek over de bewonerscommissies. Hierbij is nog niet duidelijk hoe dit vormt gaat krijgen/houden. Mocht u hier ideeën over hebben horen wij dit graag, u kunt dit mailen naar: secretaris@hbvwijzijn.nl. Zodra er meer bekend hierover is, zullen wij dit uiteraard met u delen.
- Een BC behartigt de belangen van huurders binnen een wooncomplex van De Woonmensen. Als er geen BC is, kan één persoon als contactpersoon functioneren.
- Iedere BC wordt indien mogelijk begeleid door een lid van het AB, die de verbinding vormt tussen BC en bestuur.
- BC-leden zijn representatief voor alle huurders in het complex.
- Leden van een BC kunnen bij disfunctioneren worden ontheven met een tweederdemeerderheid van stemmen binnen hun BC.
- BC-kosten worden gedragen door de vereniging volgens door het bestuur vastgestelde vergoedingen.
- Het beleid van de BC’s is adviserend en niet bepalend voor het algemene beleid van de vereniging.
- Contactpersonen:
- Informeren het AB over relevante zaken binnen hun complex;
- Ontvangen relevante informatie van het AB.
Artikel 8 – Geheimhoudingsplicht
- Bestuursleden, vrijwilligers en medewerkers zijn verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie verkregen in hun functie.
- Deze verplichting blijft ook na beëindiging van de functie bestaan.
Artikel 9 – Financieel Beheer
- Ten minste twee bestuursleden, waaronder de voorzitter en de penningmeester, hebben samen bevoegdheid tot het beheren van de bankrekening(en) van de vereniging.
- Mutaties boven een door het bestuur vastgesteld bedrag vereisen de goedkeuring van beide bevoegde bestuursleden.
Artikel 10 – Wijziging van het Huishoudelijk Reglement
- Wijziging van dit reglement kan alleen plaatsvinden na een besluit van de ALV.
- In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Vastgesteld in de bestuursvergadering van april 2025.